dinsdag 16 januari 2018

Waterspreeuw overwintert in de AWD

Al enkele jaren heb je een kans  in de Amsterdamse Waterleidingduinen (AWD) een waterspreeuw  aan te treffen. 
In 2017 bijvoorbeeld maakte er één in maart een tussenstop van enkele dagen in de AWD. 
In december dook er ook weer één op die het er blijkbaar goed naar zijn zin had want op 10 januari 2018 werd hij ook nog waargenomen op de plek waar ik het in deze post over zal hebben.
Op 29 december zag ik hem bij een watervalletje waar het water belucht wordt.
Je kon hem daar mooi vrij zien, maar eigenlijk van iets te ver weg.
Je kan de platen dan natuurlijk flink gaan croppen maar daar worden ze niet mooier van.
Ik moest namelijk voornamelijk ISO waarden van 800 en 1600 gebruiken omdat het nogal donker weer was.
Het water viel via een watervalletje naar het niveau waar de waterspreeuw naar voedsel zocht,
en vervolgens via een tweede waterval enkele meters omlaag.
Het is overigens een zwartbuikwaterspreeuw (Cinclus cinclus cinclus, dipper) die vermoedelijk uit Noord Europa afgezakt is naar een omgeving waar nog voldoende voedsel te halen is.
Voordat hij zijn kop onder water stak stond hij vaak even te wippen, d.w.z. ritmisch op en neer door zijn pootjes te zakken.
Heel karakteristiek gedrag voor de waterspreeuw.
Ook al had hij een voorkeur voor het tweede niveau toen ik er was, op het hoogste kwam hij af en toe ook wel.
Hier hield hij goed in de gaten wat er boven hem gebeurde.
Soms ging hij naar het allerlaagste niveau om daar langs de oevers voedsel te zoeken,
maar zulke plaatsen waren onaantrekkelijk voor het maken van plaatjes.
Het was een geluk dat hij ook een tijdje tamelijk dichtbij even op de kant kwam zitten,
net op een moment dat er wat meer licht was (ISO 400).
Van daaruit vloog hij naar een net boven het water uitstekende dikke tak.
Voedsel zoeken deed hij daar niet.
Op de stenen constructie naast de waterval vond hij tussen de stenen ook nog wat eetbaars.
Even eten zonder nat te worden.
Een enkele keer zocht hij voedsel achter de waterval, maar ik was net te laat om dat vast te leggen.
Dit is een heel kenmerkend beeld.
Hij bleek een goede visser/jager te zijn.
Ik had niet verwacht dat hij, staande op de rand van de waterval, bladeren uit het water zou halen.
Er bleek nog wat eetbaars tussen te zitten ook.
Hier heeft hij, balancerend op de rand, de nodige prut in zijn snavel.
Soms moest hij even flink met zijn vleugels wapperen om niet met het water meegesleurd te worden.
Zo vond hij het toch makkelijker.
Het is goed te zien dat hij succes had bij het vissen, al blijft het jammer dat ik niet dichterbij kon komen.
Er stond namelijk een hek om de waterval.
Tot aan deze dag had ik voornamelijk platen kunnen maken van een waterspreeuw die aan de rand van een kanaaltje druk bezig was.
Voor de afwisseling was het wel prettig dat ik hem nu een keer in een andere omgeving bezig kon zien.
Het leek wel of hij even goed wilde laten zien wat hij gevangen had.
Met dikke handschoenen aan kan je niet fotograferen, maar met dunne sporthandschoentjes kreeg ik toch wel erg verkleumde vingers, waardoor afdrukken soms lastig was.
Het was namelijk  niet alleen grotendeels een grijze dag, maar het was ook maar een paar graden boven nul.
Je moet er wat voor over hebben .
Het observeren van de vogel en de karrenvracht aan platen maakte het echter zeer de moeite waard.

12 opmerkingen:

  1. Hoi Kees
    geweldige serie van de waterspreeuw op het plekje waar hij een paar jaar geleden ook zat
    het blijft elk jaar een sport om hem op de foto te krijgen en dat heb je goed voor mekaar gekregen.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's zeg, zou ook die waterspreeuw wel eens willen zien!
    Groeten Renée

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Kees,
    dat watervalletje zorgt voor een mooie achtergrond. Leuk dat deze waterspreeuw je zoveel tijd gaf om foto's te maken. Die met het blaadje (13) vind ik het leukst.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees.
    Ook jij hebt 'n mooie serie gemaakt van de Zwartbuikwaterspreeuw.
    Hij is geheel niet schuw en druk aan het foerageren en dat hij iedere keer met 'n hap boven water komt.
    Het is genieten om erna te kijken.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke serie van de waterspreeuw. Ook bij het watervalletje, dat is toch een mooiere plek dan de betonnen bak. Zou leuk zijn als ie nog een poosje zou blijven, kan ik voor betere foto's want tot nu toe was het voor mij nog niet naar wens. Erg leuk hoe je het fourageergedrag van deze vogel hier hebt vastgelegd.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Gefeliciteerd met deze mooie serie foto's van het aantrekkelijke waterspreeuwtje!!
    Prachtig zo in het gras en langs de waterval. Leuk ook dat hij zijn prooi toont.
    Ik ken dat van die hele koude tengels, waarmee je nog nauwelijks een foto kunt maken. Je had het er duidelijk voor over! En niet voor niets, je hield er een zeer fraaie serie aan over.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Even dacht ik dat ik dit jaar weer te laat was, want op de plek waar hij eerder zat werd hij niet meer waargenomen. Gelukkig dook hij eind december weer op, nu in het betonnen kanaaltje en daar heb ik ik hem eindelijk nu ook uitgebreid kunnen vastleggen. Op de plek waar jij deze fraaie foto's hebt gemaakt, zag ik hem begin januari ook weer. Dat is een veel fotogeniekere plek, maar inderdaad wat verder weg, zeker met een 150mm lens :-( (mijn 100-400m is naar de dokter). Maar ook zonder lens is het een bijzonder vogel om te zien. Het foerageergedrag is echt schitterend en kenmerkend met dat door de pootjes zakken voordat hij weer het water in duikt. Hopelijk blijft hij (of zij) nog even...
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees,
    super.. hier bei uns ist die Wasseramsel nur sehr selten zu sehen
    danke fürs zeigen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Kees,

    Dit jaar zit de vogel op een betere plek dan vorig jaar zo te zien. Mooi zo met dat watervalletje en dat geeft toch een meerwaarde aan de foto's. Wel jammer dat je net geen fijn licht hebt op dat moment. Maar ik heb zo het vermoeden dat je de vogel nog wel een paar keer op de foto gaat zetten. Het begint bij mij in ieder geval te kriebelen als ik dit zo zie. Hopelijk is het volgende week een keertje mooi weer.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,

    Zo hoort het bij een waterspreeuw, met zo'n mooi watervalletje. Echt leuker dan op het beton vind ik. Je hebt wat dat betreft een mooie plek gehad. Jammer dat het zo grijs was en dat jij verkleumde (en o wat herken ik dat). Toch heb ik genoten van de foto's omdat ik het gedrag zo weer voor me zie, ik vind het zulke leuke vogels. Ik hoop voor je dat hij ook nog eens op een iets warmere dag met mooier licht voor de lens komt. Wat omgeving betreft zit je daar natuurlijk goed.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. I am not sure whether Dipper has been more common recently, but there have certainly been many blogs covering this species. It is absolutely delightful and new coverage every day would be welcomed as far as I am concerned. Great series of pictures!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Altijd weer leuk om te zien die Waterspreeuw, mooie serie met voor mij de laatste als topper!

    Groet Loes

    BeantwoordenVerwijderen