woensdag 1 november 2017

Leyduin en Woestduin

Bij de herfst horen spinnen en hun webben, vallende bladeren en paddenstoelen, als het meezit zelfs heel veel paddenstoelen.
2017 is een goed paddenstoelenjaar.
Ik heb al in een eerder bericht laten zien wat ik op het landgoed Leyduin ben tegengekomen, en daar geef ik nu een vervolg bij,
opnieuw van de maand september.
Soms zie je op een web niet alleen druppeltjes maar ook kleuren die ontstaan door de breking van het licht.
De zwarte kluifzwam kan in een gedeelte van het landgoed uitbundig voorkomen.
Ze waren net in opkomst toen ik ze voor het eerst tegenkwam.
Kleverig koraalmos heb ik er niet vaak gevonden, maar de keren dat het gebeurde zag ik wel een mooi exemplaar.
De kleur kan flink variëren, naar gelang de leeftijd.
Het doet een beetje denken aan oplaaiend vuur.
Hele kleine zwammetjes doken overal op.
Ook dit zal wel een soort mycena zijn.
Ze nodigen uit tot een nadere kennismaking, ook al blijft de naam voor mij ongewis.
Wat stoeien met de macrolens en eventueel tussenringen levert nog wel eens verrassende resultaten op.
Hiermee vertel ik natuurlijk niets nieuws.
Paarse zwammetjes in de zon betekent oppassen voor overbelichting en te harde kleuren.
Afhankelijk van je voorkeur worden ze rodekoolzwam of amethistzwam genoemd.
De naam rodekoolzwam suggereert onder meer dat je ze kan eten.
Dat blijkt ook zo te zijn.
Ik heb overigens geen idee of ze ook naar rode kool smaken.
In de herfst komt altijd een aantal "deskundologen" (om maar eens een oude term van Koot en Bie te gebruiken) in het ziekenhuis terecht met vergiftigingsverschijnselen na het eten van paddenstoelen.
De consumptie van paddenstoelen  uit de vrije natuur vraagt veel kennis en blijkt toch meer risico's met zich mee te brengen dan sommigen verwachten.
Ik heb geen idee wat ik hier laat zien.
De uiterst minuscule zwammetjes, die hier vrij groot lijken omdat ik ze met behulp van tussenringen gefotografeerd heb,
groeiden op een stuk dood hout.
Ze waren 4-5 mm groot.
Het was niet eenvoudig om er plaatjes van te maken waar ik tevreden mee was.
De druppeltjes zorgen voor een welkom effect.
In oktober heb ik ze opnieuw gefotografeerd, wellicht komen die beelden later wel op mijn blog.
En dan was er nog een eenzame grote stinkzwam, al is eenzaam hier wel een betrekkelijk begrip.
Over belangstelling had de zwam niet te klagen, want er kwamen nogal wat vliegen op af.
Opmerkelijk vond ik het dat hij er alléén stond, zelfs geen duivelseieren in de buurt.
Een paar dagen later kwam ik weer langs dezelfde plek.
Geen spoor meer van de stinkzwam!
Zou er een plukker geweest zijn die gelooft in indianenverhalen?
Er wordt gefluisterd dat duivelseieren (en misschien ook de steel) kunnen werken als afrodisiacum.
De steel van de jonge zwammen schijnt eetbaar te zijn, maar bij het ouder worden blijken er giftige stoffen in te ontstaan.
Hoe spannend wil je het hebben als je ze op eet?
Vliegen en andere insecten werden aangetrokken door de geur - die ik overigens wel mee vond vallen - en kwamen in groten getale op een blijkbaar smakelijke maaltijd af.
In Leyduin en Woestduin heb ik nadien geen enkele grote stinkzwam meer gezien.

Door het overlijden van mijn schoonmoeder heb ik de laatste tijd nauwelijks blogs bezocht.
Dat zal ik in de komende tijd ongetwijfeld inhalen.

11 opmerkingen:

  1. A beautiful series that you show here, great pictures!

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees
    'N leuke variatie aan deze zwammen en de kleuren zijn ook erg mooi.
    Op die stinkzwam lijkt mij strontvliegen te zijn denk ik.
    Die spinnenweb met druppels en kleur ook mooi in beeld gebracht.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Mooi, die spinnenwebjes, het lijken wel dromenvangers! schtterend geplaat, hoor!
    De paddenstoelen zijn ook heel mooi vooral de rodekoolzwammen en ik ben ook wel van de vurig oranje koraalzwammetjes, super! De druppel en vliegjes zorgen ook hier weer voor iets extra's op de paddenstoelen. Niet te vergeten het hele fijne werk van de soort waaierzwammetjes en mycena's. Het was weer genieten van je blog.
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Kees. de webben en de vuurzwammen wat zijn ze prachtig vastgelegd,subliem

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees
    een mooie serie spinnen web is gaaf maar ook die stinkzwam met vliegen vind ik top.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Helemaal een herfstblog, Kees. Mooi die kleuren in het spinneweb, maar mijn interesse gaat meer uit naar de zwammen ;-). Vooral op de grote stinkzwam ben ik stinkend jaloers. Enkele jaren geleden heb ik er een flink aantal bij elkaar zien staan op Leyduin, maar toen deed ik nog niet aan fotografie en nu zie ik ze daar nooit meer. Zal een kwestie van op de juiste tijd op de juiste plaats zijn. DE kleine stinkzwam kom ik nog wel eens tegen. Ik ben overigens wel reuze benieuwd in welke hoek van Leyduin de zwarte kluifzwammen bloeien, want die heb ik nog nooit gezien (PB?).
    De mooiste foto van deze serie is wat mij betreft het koraalzwammetje en dan met name de tweede plaat van het tweede exemplaar. De kleur is prachtig en de compo van deze vind ik net iets mooier. Het witte minizwammetje is vlgs mij een waaiertje...
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees,
    Spinnweben sind mit Tau sehr schön anzusehen, deine Pilzfotos sind wieder super arbeiten die sich toll anschauen. Der weisse Pilz auf dem Baumstamm ist mir leider auch nicht bekannt aber hier findet man ihn auch überall
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees, prachtige sfeervolle opnamen van paddenstoelen. Zeer mooi. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi herfstblog, met meteen al die prachtige spinnenwebjes met druppels. Ook een leuke serie paddenstoelen. Toevallig zat ik te denken om misschien eind deze week (kan niet eerder vanwege werk) naar Leyduin (of Elswout) te gaan voor de herfstkleuren, want ik merk dat het nu snel gaat, zeker nu het kouder gaat worden komende dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees!! Excellent macro.. Lovely pictures.. Congrats.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Kees,

    Een prachtige verzameling met een aantal beelden welke mij zeer aanspreken. Foto 5 vanwege de kleuren en de compositie. Erg mooi gedaan. Foto 11 vanwege de uitsnede en de herhaling in de achtergrond (beetje jammer dat de hoed van dat exemplaar er niet helemaal opstaat). Ook erg knap met de tussenringen gewerkt. Zo zie je maar dat ook daar oefening kunst baart. Top.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen